Thursday 26 May 2011

program pendedahan kerjaya sebagai seorang doktor..

Assalamualaikum... for you, you andddd.... you!!!

(^___________^) i want to smile first.. and invite all of you to smile then.. as, sorry!! sorry!! sorry!! mr. blogger coz lama meninggalkan laman jejak kasih rindu ini tanpa bayang.. heheheee.. hijrah tu shah alam.., then curi-curi balik umah di kulim kejap.., such a memories that never can told with woordss.. ^_____^

as dah mula hidup sebagai budak independent yg kena beli breakfast, lunch, dinner, supper sendiri, baru sekarang aku realise yg duit nie.., such an important ASPECT!!! baru sekarang tahu yg lauk ayam tuh lagi mahal dari ikan.. baru tahu yg roti lagi mahal dari biskut... and bla, bla, bla... kat sini pun, nak bancuh air (BREAKFAST), kena bangun awal-awal masak air coz kalo x nanti alamat minum air masak tanpa perisa la jawabnya.. @___________@

so, for the bla-bla mukadimah.., just want to share a very-very-very extremely INTERESTING memoir yg aku lalui ketika join program pnddhan kerjya tajaan jpa di one of the busiest hospital, seyes busy gilerrr hospital niiih, htar.. ^________^

knapa aku cakap very-very interesthing?? coz mmg interesthing lah.. hehehheee... sebenarnya, during this program, mmg bnyak input-input yg dapat aku collect dari program nih.. ye.. ye.. mmg banyak.. satu daripadanya adalah.., persoalan.. persoalan dan jawapan sebenar knapa aku nak jadi doc?? yes!! why do i want to be a doc?? smpai skarang kalo nak suruh bagi jawapan yg 100% sincere, aku lagi nervous nak jawab bnding waktuh interview dlu.. @____@

knapa nak jadi doc?? majoriti semua housemen, doc, sister( ktua jururwat ) and even semua HOD kat htar tuh pasti tnya kami semua (bebudak-cndidte program tuh.. ) soalan cepu-emas nih.. knapa??sebab senang nak jadi super kaya?? knapa?? sebab jaminan kerja pada masa hadapan?? kenapa?? sebab jadi doc nnti feymes!! coz ada orang akan panggil dengan title dr. nanti smpai ke tua.. kenapa?? sebab boleh tolong orang?? kenapa?? sebab mak abah suruh.. kenapa?? kenapa?? kenapa??

heheheee.. jangan tanya aku.. sebab aku pun.. masih men-digkan jawapan for that question deep in my heart.. ^______^ BTW, even still tgh dok seek for the answer, aku memang nak jadi doc.. aku mmang nak jadi doc.. insyaAllah.. to become a great person, of course akan ada great responsibility.. so, aku paham bebenar dengan cabaran-masalah-rintangan-stressnya hidup sebagai seorang doc niiih... insyaAllah.., benar-benar paham..

so, sambung balik pasal program tersebut.., secara briefly jelah.., memang eye-opening.. bukak mata aku nih besar-besar yg nak jadi doc nih, proses-proses yg kna dilalui bukan senang.. not easy.., but possible.. sebab dah berjuta-juta dah orang Malaysia nih dah berjaya jadi doc, so kiranya bukan mustahillah.. kalo orang lain buleeh, knapa kita x bulehhh.. kan?? ^_^

hari pertama.., kami lawat wad-wad medical.. klinik-klinik pakar.. seyes hospital tuh memang gaban sibuk.. nak jalan pun, terpaksa berhimpit-himpit coz kumpulan aku jer dah almost 20 person and above.. tambah lagi ngan patient-patient kat situuh.. , memang seyes at first rasa cam menganggu para patient kat situ jerhhh..

hari kedua, BEST!! kami lawat department forensik and berpeluang lahhh aku yang tak takut mayat nih nengok MAYAT!! tipu!! takut nengok, tapi waktuh tengok the real one, seyes x rasa apa.. ^_____^ (nada riak!! hehehee..) bukanlah x takut coz brani, tapi tak takut coz hormat pada si arwah.., x maulah buat-buat muka pada mereka plak.. cubaaa lah bayang kalo aku yg jadi tempat mayat tuuuh, pastuh ada budak gaya kanak-kanak ribena buat muka takut-makut la konon.., mesti rasa terkilan dan sedih kan?? so, aku cuba elak sedaya-upanya agar x berbuat begitu.. insyaAllah..

pastu, after zohor.., kami lawat wad denggi dengan wad surgeri serta wad kanak-kanak.. (Pediaterik..) memang rasa tersentuh dengan para-para patient kat situuuh.. termasoklah sister, ma, ho and doc kat situuuh.. disebabkan hospital tuh still guna cara manual for any patients' document, so memang penatlah segala manusia kat bahagian medical line kat situuh..hehehehheee..., walaupun camtuh, tapi diorang still komited ngan kerja diorang.. memang salut lah!!!

the next daynya, kami melawat o & g.. memang excited tak tipu..member yg dapat hospital lain ceritalah malam sebelum tuh yg dia dah masok bahagian o&g.. group diorang sempat nak tengok patient si ibu nih bersalin.. memang enjoy lah diorang.. member aku siap story yg sebenarnya, share-share info kat depart tuh..

to be con ti nued.. zz^___________^

1 comment:

  1. feth-in!!!!!!!
    semoga dpt jd dr muslimah...
    dan semoga berjaya dunia akhirat..
    ukhwah fillah abadan abada,,,
    saranghae ^___^

    ReplyDelete